The Role of Libyan Universities in Entrepreneurship Education and Cultural Dissemination from Students’ Perspectives: A Field Study at the Faculty of Economics and Management, University of Tripoli

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69667/ajs.25210

Keywords:

Entrepreneurship – Entrepreneurial Culture – Libyan Universities – Faculty of Economics and Management – University of Tripoli.

Abstract

Teaching and promoting the culture of entrepreneurship in Libya is considered one of the top priorities in strengthening the pillars of the national economy. This stems from its potential to develop and revitalize a struggling rentier economy that has faced successive events and outdated policies, leading to the emergence and escalation of crises such as the absence of financial and economic policies, a decline in citizens' living standards, rising poverty rates, actual and disguised unemployment, inflation, and other economic challenges affecting Libya. The neglect of vocational education since the 1990s and the exclusive focus on traditional education at the intermediate and higher levels have made it essential to prioritize entrepreneurship education, foster a culture of creativity and innovation, and establish genuine partnerships between the public and private sectors. This places a significant responsibility on institutions involved in entrepreneurship education and training, particularly educational institutions in general and Libyan universities in particular. The study's problem lies in evaluating the role of Libyan universities in teaching, promoting, and activating entrepreneurship programs and activities, as well as identifying the main obstacles to effective entrepreneurship education. Accordingly, the study targeted the role of the Faculty of Economics and Management at the University of Tripoli in teaching and spreading the culture of entrepreneurship. The descriptive-analytical method was used, and raw data were collected through a questionnaire. The study population consisted of the departments of Business Administration, Accounting, Finance, and Banking at the faculty, with a random sample of 74 individuals.

يعد تعليم ونشر ثقافة ريادة الاعمال في ليبيا من اهم الأولويات على سلم دعائم الاقتصاد الوطني لما تحمله من تنمية وتطوير اقتصاد ريعي متعثر واجه احداث متتالية وسياسات غابرة أدت الى ظهور وتنامي أزمات مثل غياب السياسات المالية والاقتصادية وانخفاض معدل مستوى المعيشة للمواطن وارتفاع معدل خط الفقر والبطالة الفعلية والبطالة المقنعة والتضخم وغيرها من أزمات اصابت الاقتصاد الليبي , كما ان اهمال التعليم المهني منذ التسعينات في القرن الماضي والتركيز فقط علي التعليم التقليدي في شقيه المتوسط والعالي جعل من الأهمية إيلاء التركيز على تعليم ريادة الاعمال و نشر ثقافة الابداع والابتكار واحداث شراكة حقيقية بين القطاعين العام والخاص. وهنا يأتي الدور الأهم على كثير من المؤسسات المعنية بتعليم وتدريب ريادة الاعمال وترسيخ ثقافة الابداع واقتحام سوق العمل الخاص, وعلى راس هذه المؤسسات هي المؤسسات التعليمية بشكل عام والجامعات في ليبيا بشكل خاص . وتكمن مشكلة الدراسة في تقييم دور الجامعات الليبية في تعليم ونشر برامج وانشطة ريادة الاعمال وتفعيلها و تحديد اهم المعوقات التي تواجه التعليم الفعال لريادة الاعمال, ومن هنا استهدفت الدراسة دور كلية الاقتصاد والإدارة بجامعة طرابلس في تعليم ونشر ثقافة ريادة الاعمال, وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي وجمع البيانات الخام عن طريق أداة جمع البيانات ( الاستبانة ), وقد تكون مجتمع الدراسة من اقسام إدارة الاعمال والمحاسبة والتمويل والمصارف بالكلية و تكونت العينة العشوائية من (  74  ) مفرده

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2025-09-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

The Role of Libyan Universities in Entrepreneurship Education and Cultural Dissemination from Students’ Perspectives: A Field Study at the Faculty of Economics and Management, University of Tripoli. (2025). Alqalam Journal of Science , 217-235. https://doi.org/10.69667/ajs.25210

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>