School Bullying and Its Relationship to Psychosocial Adjustment Among Students: A Field Study on Secondary School Students in Janzur City

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69667/ajs.25211

Keywords:

School bullying, psychosocial adjustment, adolescence.

Abstract

This study aimed to investigate the relationship between school bullying and the level of psychosocial adjustment among secondary school students in Janzur City. The research addressed a set of questions centered on the nature and determinants of this relationship. The researcher focused on identifying the prevalence of bullying behavior among secondary school students and examined whether statistically significant differences exist in bullying behavior based on academic level and field of study. Additionally, the study sought to explore the correlational relationship between school bullying and students’ psychosocial adjustment. To achieve these objectives, the researcher adopted a descriptive correlational methodology, which involves collecting and analyzing data as it exists in reality to interpret the relationships between variables. A sample of 150 secondary school students was selected, distributed across first and third-year levels, and representing both scientific and literary streams to ensure balanced representation of the study variables. Two primary measurement tools were employed: one to assess school bullying behavior and another to evaluate psychosocial adjustment. Both instruments underwent validity and reliability testing to ensure the credibility of the findings. The results revealed a noticeable decline in bullying behavior among secondary school students in Janzur, accompanied by a high level of psychosocial adjustment. Furthermore, no statistically significant differences were found in bullying behavior based on academic year, indicating that this behavior is not clearly influenced by students’ progression through the educational stages. Conversely, the findings indicated a weak correlational relationship between school bullying and psychosocial adjustment, suggesting a limited impact of bullying on students’ psychological and social well-being within the studied context.

سعت هذه الدراسة إلى استقصاء العلاقة بين ظاهرة التنمر المدرسي ومستوى التوافق النفسي والاجتماعي لدى طلاب مرحلة التعليم الثانوي بمدينة جنزور، وذلك من خلال تناول مجموعة من التساؤلات البحثية التي تمحورت حول طبيعة هذه العلاقة ومحدداتها. فقد ركزت الباحثة على تحديد مستوى انتشار سلوك التنمر بين طلاب المرحلة الثانوية، واستكشاف ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في هذا السلوك تبعًا لمتغيري المستوى الدراسي والتخصص الأكاديمي. كما سعت إلى الكشف عن طبيعة العلاقة الارتباطية بين التنمر المدرسي والتوافق النفسي والاجتماعي لدى هؤلاء الطلاب. ولتحقيق هذه الأهداف، اعتمدت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي، الذي يُعنى بجمع البيانات المتعلقة بالظواهر كما هي في الواقع، وتحليلها بهدف تفسير العلاقات القائمة بينها. وقد تم اختيار عينة مكونة من 150 طالبًا من مرحلة التعليم الثانوي، موزعين على السنة الأولى والسنة الثالثة، ومنتمين إلى الشعبتين العلمية والأدبية، بما يضمن تمثيلًا متوازنًا لمتغيري الدراسة. في إطار أدوات القياس، استعانت الباحثة بمقياسين أساسيين: أحدهما لقياس سلوك التنمر المدرسي، والآخر لقياس مستوى التوافق النفسي. وقد خضعت الأداتان لإجراءات التحقق من الصدق والثبات لضمان موثوقية النتائج المستخلصة. أما فيما يتعلق بنتائج الدراسة، فقد أظهرت البيانات انخفاضًا ملحوظًا في مستوى التنمر المدرسي بين طلاب التعليم الثانوي بمدينة جنزور، مقابل ارتفاع في مستوى التوافق النفسي لديهم. كما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في سلوك التنمر المدرسي وفقًا لمتغير السنة الدراسية، مما يشير إلى أن هذا السلوك لا يتأثر بشكل واضح بتقدم الطالب في المرحلة التعليمية. وفي المقابل، كشفت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية ضعيفة بين التنمر المدرسي والتوافق النفسي، وهو ما يعكس تأثيرًا محدودًا للتنمر على الحالة النفسية والاجتماعية للطلاب في السياق المدروس

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2025-09-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

School Bullying and Its Relationship to Psychosocial Adjustment Among Students: A Field Study on Secondary School Students in Janzur City. (2025). Alqalam Journal of Science , 236-255. https://doi.org/10.69667/ajs.25211

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>