Academic Differences Between Physical Therapy Programs in Higher Education and Technical Education and Their Impact on Output Quality in Libya
DOI:
https://doi.org/10.69667/ajs.25322Keywords:
Physical Therapy Education; Methodological Comparison; Higher Education; Technical Education; Clinical Competence.Abstract
This study aims to analyze the structural and methodological differences between diploma programs offered in higher institutes and bachelor’s programs offered in Libyan universities in the field of physical therapy, and to evaluate the impact of these differences on graduates’ competencies and their readiness for clinical practice. A descriptive, analytical, and comparative approach was adopted, involving a review of official curricula, course sequencing, distribution of theoretical and practical hours, and clinical training requirements. The analysis revealed clear differences in the depth of scientific content, competency-building structures, and educational organization. Diploma programs are characterized by an intensive structure and early exposure to specialized courses without sufficient scientific foundation, whereas bachelor’s programs follow a gradual approach to skill development through successive stages that include advanced biomedical sciences, extended clinical training, and evidence-based therapeutic practices. Knowledge and skill gaps were identified among diploma graduates in areas such as clinical assessment, biomechanics, cardiopulmonary therapy, and scientific research. The study concludes with a recommendation to adopt a unified national framework and compensatory transitional programs to harmonize the two pathways, enhance educational quality, and raise clinical competence levels in line with international standards of physical therapy.
تهدف هذه الدراسة إلى تحليل الفروقات البنيوية والمنهجية بين برامج الدبلوم في المعاهد العليا وبرامج البكالوريوس في الجامعات الليبية في مجال العلاج الطبيعي، وتقييم تأثير هذه الفروقات على كفاءات الخريجين ومستوى جاهزيتهم للممارسة السريرية. اعتمدت الدراسة منهجًا وصفيًا تحليليًا مقارنًا شمل مراجعة الخطط الدراسية الرسمية، وتسلسل المقررات، وتوزيع الساعات النظرية والعملية، ومتطلبات التدريب السريري. وأظهر التحليل وجود اختلافات واضحة في عمق المحتوى العلمي، وهيكلة بناء الكفاءات، والتنظيم التعليمي؛ إذ تتسم برامج الدبلوم ببنية مكثّفة وتعرض مبكر للمقررات التخصصية دون تأسيس علمي كافٍ، بينما تتبع برامج البكالوريوس منهجًا تدريجيًا قائمًا على تنمية المهارات عبر مراحل متتابعة تشمل علومًا طبية حيوية متقدمة، وتدريبًا سريريًا ممتدًا، وممارسات علاجية مبنية على الأدلة. كما تبرز فجوات معرفية ومهارية في التقييم السريري، والميكانيكا الحيوية، والعلاج القلبي الرئوي، والبحث العلمي لدى خريجي الدبلوم. وتخلص الدراسة إلى ضرورة اعتماد إطار وطني موحّد وبرامج انتقالية تعويضية تضمن مواءمة المسارين، وتعزيز جودة التعليم، ورفع مستوى الكفاءة السريرية بما يتوافق مع المعايير الدولية للعلاج الطبيعي.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alqalam Journal of Science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





